یادداشت این هفته ام در شرق

 
روزنامه شرق
27 شهریور 92

یک حرف، یک نگاه
اگر فرزند دختر داریم
بهاره رهنما
برداشت اول: پدر به واسطه یک دوست، من را به خانم درخشنده معرفی می‌کند؛ 16ساله‌ام و عجله دارم که بازیگر شوم. شش سال از روزی که فیلم «نازنین» را دیده‌ام و بی‌قرار این کار شده‌ام می‌گذرد. خانم درخشنده در دفترش من را می‌پذیرد. چه بعدازظهر خوبی! راهنمایی می‌شوم، کلی اطلاعات می‌گیرم و مصرتر می‌شوم درباره آرزویم.
برداشت دوم: بازیگر شده‌ام! «افعی» را بازی کرده‌ام و شاگرد شلوغ دانشکده ادبیاتم. حالا خانم درخشنده استاد محبوب بچه‌های رشته ارتباطات‌ در دانشگاه ماست، دوست دارم یک روز سر کلاسش بروم، اما رویم نمی‌شود؛ هیچ وقت!
برداشت سوم: با دختر 16ساله‌ام و دوستانش به تماشای فیلم خانم درخشنده می‌رویم: «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» دیدن فیلم دقیقا برایم همزمان شده با روزهای پر مسوولیت و در عین حال شیرینی که سفیر «انجمن حمایت از کودکان» سرزمینم شده‌ام. قبل از این هم، در طول 10سال «وب»‌نویسی و فعالیت در حوزه زنان و کودکان وطنم، بارها و بارها از زنان و دخترکانی که هیچ تصور نمی‌کردم، قصه‌هایی شنیدم که تنم را لرزاند و قلبم را به درد آورد. نامه‌هایی برایم می‌رسید از زنانی که 20 یا 30سال به حسب تربیت سنتی سختگیرانه و باورهای اجتماعی غلط در مقابل ظلم، بر تن و روانشان سکوت کرده بودند. وقتی نمایش «غبار» را می‌نوشتم راز یکی از شخصیت‌ها را براساس نامه دردآوری که برایم نوشته شده بود انتخاب کردم اما با دیدن این فیلم، متوجه شدم چه کار اساسی ارزشمند و آسیب‌شناسانه در رابطه با این نوع سکوت زن ایرانی در این فیلم صورت گرفته. دخترکان نوجوان همراهم برای دختر جوان قهرمان فیلم اشک می‌ریختند و من به شوق ساخته‌شدن چنین کار ارزشمند موثری در حوزه این آسیب جدی و متاسفانه فراگیر زنان کشورم، اشک می‌ریختم. همین‌جا، در برداشت سوم، تمام‌قد به احترام نگاه و جهان‌بینی و زحمت مفید و آموزنده خانم درخشنده می‌ایستم و تمامی خانواده‌ها و خصوصا مادران و دختران ایرانی را به تماشای این فیلم دعوت می‌کنم. باشد تا روزی فرهنگ رفتاری زن ایرانی به جایی برسد که سکوت‌کردن در مقابل ظلم را نجابت نداند بلکه دفاع از حق خود و بیان دردها و رنج‌هایش را برای حمایت از باقی زنان - و حتی در مفهومی فراگیرتر - خانواده‌ها لازم بداند. با احترام و یادی از ترجمه ارزشمند جعفر پوینده از کتابی به نام «اگر فرزند دختر داریم» که از اولین گام‌های موثر در آموزش جلوگیری از وقوع این نوع آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان بود.

لینک خبر :

   + بهاره رهنما - ۳:۳٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٦/٢٩

یادداشت دکتر خطیبی درباره چشمها

 
روزنامه اعتماد
14 شهریور 92

به بهانه نمایش «چشم‌هایی... که مال توست»
عشق- سوگ- فراغ
|حسین خطیبی|

فضایی تاریک و صدای فرهاد که می‌خواند «شنبه روز بدی بود، روز بی‌حوصلگی، وقت خوبی که می‌شد غزل تازه بگی». در این لحظه است که تک بازیگر نمایش وارد صحنه شده و شروع به ادای دیالوگ‌هایی می‌کند که به خاطر لحن خودمانی و معمولی آن در ابتدا به نظر بسیار عادی و ساده می‌نماید. ولی در همان چند لحظه نخست تماشاگر را به دنبال خود به درون قصه می‌برند.به درون قصه‌یی که انگار با قصه درونی یکایک تماشاگران یکی است. مهم نیست که مرد باشی یا زن ولی به هر حال با جملات و تعابیر و خاطرات بیان شده در نمایش احساس نزدیکی و آشنایی می‌کنی، کمی که از آغاز نمایش می‌گذرد درمی‌یابی که شخصیت اصلی زنی است روانپریش که با خیال همسر سابقش سخن می‌گوید. مونولوگی شنیدنی که ظرایف درونی و پیچیدگی‌های شخصیتی زن را نشان می‌دهد.تازه در‌می‌یابی که به‌رغم اینکه این سخنان از ذهن و روان پریشان زن سرچشمه گرفته و به‌رغم اینکه جملات پراکنده و گاه به ظاهر نامربوط به نظر می‌رسند ولی انسجام درونی خود را دارند و حلقه اتصال همه این فرازها عبارتند از عشق توام با سوگ درمان نشده‌ زنی نسبت به همسر سابقش. زنی که پس از عشق دچار فراغ و متعاقب آن دچار واکنش روانی سوگ شده است.در عشق و سوگ و فراغ که حامل خود را به دنیای درون هدایت می‌کنند احساس‌های غم و شادی و خشم و ترس که احساسات پایه‌یی هستند را در کنار هم و توام با یکدیگر می‌توان دید و جالب اینکه به خاطر اجرای بسیار عالی بهاره رهنما در طول نمایش گاهی دیالوگی شما را به خنده انداخته یا دیالوگ بعدی اشک شما را درمی‌آورد، زمانی خشم‌تان را برمی‌انگیزد یا شما را دچار ترس می‌کند، گاهی اسیر این احساسات خود شده و از محل اجرای نمایش به طور ذهنی دور و در خاطرات شخصی خود غوطه‌ور می‌شوید. ولی دیالوگ بعدی شما را دوباره به محل نمایش جلب می‌کند یا به بخش دیگری از خاطرات‌تان ارجاع می‌دهد.همه این فراز و فرودها انجام نمی‌شد مگر با نویسندگی و بازی درخشان بهاره رهنما که با اجرای بسیار شگفت‌انگیزش مخاطب را به مدت یک ساعت و اندی به همراه خود به درون هزار‌توهای ذهنی راهنمایی می‌کند،جایی که بین سلامت و جنون مرز بسیار نازکی است که گاه دیده نمی‌شود.در اینجاست که نمی‌دانیم حق با عاشقان است یا فارغان.

http://etemadnewspaper.ir/Released/92-06-14/151.htm

   + بهاره رهنما - ٧:٢٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٦/۱٧

لینک نامه انجمن حمایت از حقوق کودکان به دکتر حسن روحانی

http://www.irsprc.org/post/detail/2/16/1/1/22/0

   + بهاره رهنما - ٤:٤۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٦/۱٦

منشور ملی حقوق دانش اموز

منشور ملی حقوق دانش آموز 1. اهمیت دوران تحصیلی : بی شک دوران تحصیلی و دانش آموزی از مهمترین فصول زندگی هر فرد در جامعه می باشد و در واقع پایه و اساس بسیاری از بنیانهای فکری ، اخلاقی ، اعتقادی و اجتماعی هر فرد در این دوران شکل می گیرد . از این رو وضع قوانین مناسب و مؤثر که تأمین کننده حمایت برای این قشر می باشد ، امری ضروری است . 2. آسیب پذیری دانش آموزان : با توجه به حضور چندین ساله دانش¬آموزان در مراکز آموزشی و به علت شرایط سنی و اجتماعی خاص آنها ، دانش آموزان بسیار آسیب پذیر می باشند و این آسیب پذیری ایجاب می کند که با وضع قوانین مناسب و خاص برای دانش آموزان زمینه های لازم را جهت رشد و سلامت جسمی ، فکری و روانی آنها تأمین شود . 3. پیوسته بودن دوران تحصیلی : به دلیل پیوسته بودن دوران تحصیل و تغییر و تحولات جسمی ، شخصیتی ، اعتقادی و اجتماعی دانش آموزان در تمام این مدت ضرورت ایجاب می کند که قوانین خاص و متناسب با مقررات و تحولات شخصیتی و جسمی دانش آموزان تدوین گردد و این قوانین به عنوان حامی دانش آموزان به آنها کمک کند تا تمامی این تحولات را به آرامی و بدون تنش پشت سر بگذارند . 4. منشور حقوق دانش آموز با دید همه جانبه ای که نسبت به مسائل دانش آموزان دارد زمینه ای را ایجاد می کند تا به معرفی حقوق پایه ای و بنیانی یک دانش آموز بنگردد مخصوصاً اینکه در جمعیت عظیم دانش¬آموزی کشور دانش آموزان از طیف های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، اعتقادی و جغرافیایی می باشند . برهمین اساس این منشور سعی در معرفی حقوق پایه و بنیانی دانش آموزان در تمام طیف های فوق دارد و از این رو شرایط لازم جهت رسیدن به اصول پایه حقوق دانش آموزان سراسر کشور در فرآیند یکسان سازی فرصت ها در منشور دیده شده است . 5. بی تردید مسیر سعادت یک جامعه از میان افکار ، اندیشه ها و میزان پایبندی افراد آن جامعه به میثاق های ملی می گذرد ، با توجه به اینکه مهمترین رسالت آموزش و پرورش در یک کشور می بایست آماده ساختن دانش آموزان برای پذیرفتن نقشهای اجتماعی و حضور فعال و مشارکت جویانه در جامعه باشد و تعیین کننده حدود روابط انسانی و اجتماعی و مشخص کننده سازکارهای این روابط در هر کشور قانون اساسی آن کشور می باشد ، این منشور بر آن است زمینه های لازم برای پذیرش و آشنایی با حقوق فردی و اجتماعی را در دانش آموزان در غالب عناوین حقوقی مربوط به آنها علاوه پذیرش و آشنایی دانش آموزان با آیین نامه ها و مصوباتی که مستقیماً مربوط به آنها می باشد ( در قالب حقوق خود) زمینه های مناسب را جهت پذیرش و عملی تر شدن هر چه بیشتر این مصوبات ایجاد کند . از دیدی دیگر منشور در صدد آن است که دانش آموزان را به عنوان شهروندان جامعۀ جهانی با پیمان نامه ها ، تعهدنامه ها و قوانین بین¬المللی مربوط به آنها آشنا کند تا دانش آموزان با دیدی فرای محدوده های مکانی و جغرافیایی در رابطه با حقوق خود بیاندیشند . 6. با توجه به جمعیت عظیم دانش آموزی کشور و نیروی بالقوه و بالفعل این طیف از جامعه ضروری می نماید قوانینی در جهت معرفی بهتر و مشخص ساختن جایگاه ویژه این طیف در نظام اجتماعی ، آموزشی و فرهنگی کشور تدوین شود . حال آنکه مجموعه قوانین و حقوق مربوط به این طیف وسیع هیچ گاه گردآوری نشده است که در صورت گردآوری این مجموعه حقوق و تبیین جایگاه فردی و جمعی دانش آموزان در مناسبات فرهنگی ، اجتماعی ، حقوق دانش آموزان روشنتر خواهد شد و و برنامه ریزی جهت به کارگیری توانمندی ها و ظرافت های دانش آموزی در برنامه های کلان کشور بهتر دیده خواهد شد . 7. با توجه به اینکه برنامه ریزی کلان آموزش و پرورش سیری از بالا به پایین طی می کند امکان این وجود دارد که در این برنامه ریزی ها نظرات و نیازهای اساسی دانش آموزی به خوبی دیده نشود و از طراحی دسترسی و نظرخواهی از این طیف عظیم مشکلات اجرایی خاص خود را دارد . از این رو تدوین و گردآوری مجموع حقوق اساسی دانش آموز زمینه ای را ایجاد می کند تا مسوولان برنامه ریز ، مسائل خاص دانش آموزان را بهتر بنگرند و برنامه ریزهایی براساس حقوق اساسی آنها داشته باشند تعاریف : تعریف دانش آموز : دانش آموز فردی است که در محدودۀ سنی 6 تا 20 سال قرار می گیرد و به تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی در مراکز آموزشی کشور مشغول می باشد . تعریف حقوق دانش آموز : حقوق دانش آموزی شامل کلیه حقوقی می باشد که یک فرد در حال تعلیم و یا به سبب تعلیم در نظام آموزش و پرورش کشور از آن بهره مند می باشد . واژه در حال تعلیم به حضور فیزیکی دانش آموز در محیط آموزش اشاره دارد و واژه به سبب تعلیم به حضور دانش¬آموز در خارج از محیط آموزش رسمی اما در قالب دانش آموزی ( مانند حضور دانش آموز در اردو ) اشاره دارد . فصل اول : حقوق اساسی دانش آموز ماده 1- دانش آموز دارای حق آزادی عقیده و بیان و مصونیت پس از بیان می باشد . ماده 2 – دانش آموز مصون از تعرضات جسمانی ، روانی ، و حیثیتی می باشد و کرامت والای شخصیت انسانی وی باید مورد احترام قرار گیرد . ماده 3- دانش آموز از حق حریم شخصی برخوردار است . هیچ دانش آموزی را نمی توان بی دلیل نسبت به مکالمات تلفنی و وسایل شخصی از قبیل کمدها و لباسها مورد تجسس قرار داد . ماده 4- دانش آموز از حق رفتار منصفانه برخوردار است . اصل انصاف با وی در برخوردها باید دقیقاً رعایت گردد. ماده 5- دولت مکلف است نیازهای دانش آموزان بی بضاعت و بی سرپرست را تأمین نماید . فصل دوم : حقوق آموزشی دانش آموز ماده 6- دانش آموز حق دارد از مدرسین توانمند و برجسته در ابعاد علمی و اخلاقی بهره مند¬شود . ماده 7- دانش آموز از حق تناسب محیط آموزش با فعالیت های آموزشی برخوردار است . رعایت نسبت مطلوب معلم به شاگرد و سرانه فضای آموزشی به منظور تأمین کلیه امکانات آموزشی و پرورشی توسط سازمان آموزش و پرورش الزامی است . تشخیص نسبت های مطلوب فوق باید از نظر متخصصان آموزشی لحاظ گردد . ماده 8- دانش آموزان حق دارند به طور یکسان از امکانات آموزشی بهره¬مند شوند . ماده 9- دانش آموزان غیرفارسی زبان حق دارند پیش از ورود به دبستان از امکانات ویژه فراگیری زبان فارسی بهره¬مند شوند . ماده 10- دانش آموزان حق دارند به طور آزادنه دربارۀ مسایل و امکانات آموزشی اظهارنظر نمایند . تذکرات آنها می بایست در حدود قوانین و مقررات مورد احترام قرار گیرد و به موقع به اجرا گذارده شود . ماده 11- دانش آموزان استثنایی ( نیازمند حمایتهای ویژه ) حق برخورداری از آموزش ویژه و متناسب با توانمندی های جسمی و روانی را دارا هستند . ماده 12- دانش آموزان از حق زبانهای خارجی به انتخاب خود برخوردار می باشند . ماده 13- دانش آموزان به منظور تناسب آموزش ها و توانمندی ها باید قبل از ورود به دبستان مورد سنجش توانایی های جسمی و ذهنی قرار گیرند . ماده 14- دانش آموزان حق برخورداری از آموزش معطوف به رشد کامل شخصیت را دارند . ماده 15- دانش آموزان اقلیت های مذهبی حق دارند از آموزشهای متناسب با باورها و عقاید مذهبی و فرهنگی مربوط به خودشان بهره¬مند شوند . ماده 16- دانش آموزان حق دارند از آموزش های ویژه جهت رویارویی با بلایا و حوادث طبیعی بهره¬مند شوند . ماده 17- دانش آموزان حق دارند از آموزش های اجباری و رایگان تا پایان مقطع متوسطه بهره¬مند شوند . ماده 18- دانش آموزان حق دارند با فرهنگ بومی و ملّی و همچنین فرهنگ سایر ملل ، آشنا شوند . ماده 19- دانش آموزان حق دارند از منابع کمک آموزشی از قبیل کتابخانه ها ، اینترنت و فناوری های جدید علمی و آموزشی مطابق با شرایط روز و قوانین جاری بهره¬مند شوند . ماده 20- دانش آموزان حق دارند از آموزش های مربوط به حقوق جنسی برخوردار شوند .ماده 21- دانش آموزان حق دارند در آموزش های رسمی نظام آموزش و پرورش از فراگیری اصول حقوق شهروندی و مهارتهای زندگی اجتماعی بهره¬مند شوند . ماده 22- دانش آموزان حق دارند در آموزش های رسمی نظام آموزش و پرورش از فراگیری اصول حقوق بشر و سایر اسناد و مقررات بین¬المللی در مورد حقوق کودک و دانش آموز بهره¬مند شوند . فصل سوم : حقوق ضمن آموزشی دانش آموز ماده 23- دانش آموزان حق اطلاع از مقررات آموزشی را دارند . مراکز و مؤسسات آموزشی موظفند دانش آموزان را از مقررات آگاه نمایند . ماده 24- دانش آموزان حق دارند آزادانه اجتماعات و تشکیلات آموزشی داشته باشند . ماده 25- دانش آموزان حق انتشار نشریات دانش آموزی را دارند . ماده 26- والدین دانش آموزان مکلفند هماهنگ با مقامات آموزشی بر فرایند آموزش فرزندانشان نظارت نمایند . ماده 27- دانش آموزان حق دارند از فعالیت های فوق برنامه بهره¬مند شوند . ماده 28- دانش آموزان دارای حق شادی و شاد بودن مطالب آموزشی و اجرای متنوع و شادی بخش آنها می¬باشند . فصل چهارم : حقوق مربوط به آزمون دانش آموز ماده 29- دانش آموزان حق دارند متناسب با برنامه های آموزشی و منطبق با اصول و روش های علمی مورد آزمون قرار گیرند . ماده 30- مؤسسه آموزشی موظف است به منظور استیفای حقوق آموزشی دانش آموز ، همزمان با برنامه¬ریزی آموزشی ، برنامۀ آزمون خود را تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار دهد . ماده 31- دانش آموزان حق دارند همزمان با اعلام برنامۀ آموزشی از برنامۀ آزمون و زمان اعلام نتایج مطلع گردند . ماده 32- دانش آموزان حق دارند جهت اطلاع از عملکرد یادگیری خود از بازبینی آزمون خود بهره¬مند گردند . فصل پنجم : حقوق بهداشتی دانش آموز ماده 33- دانش آموزان حق برخورداری از امکانات و تسهیلات بهداشتی و درمانی لازم در محیط آموزشی را دارند . ماده 34- دانش آموزان حق برخورداری از مراقبت های بهداشتی و معاینات پزشکی و بهداشت روانی مستمر به منظور تشخیص ، پیشگیری ، پیش بینی و درمان را دارند . ماده 35- دانش آموزان حق دارند در محیطی با تراکم فضایی متناسب با سن و مرحلۀ رشد خود ، تحصیل نماید ماده 36- دانش آموزان حق برخورداری از محیط سالم و ایمن آموزشی به منظور تأمین بهداشت روانی و سلامت جسمانی را دارند . ماده 37- دانش آموز ، در محیط آموزشی حق برخورداری از پرونده بهداشتی و شناسنامه سلامت را دارا است . ماده 38- دانش آموزان حق برخورداری از فرصت های برابر و رایگان در امور ورزشی و تربیت¬بدنی را دارند . ماده 39- دانش آموزان از حق تغذیۀ متناسب با نیازهای سنین رشد برخوردار هستند . در صورت ناتوانی خانوادۀ او سازمان آموزش و پرورش موظف به تأمین تغذیۀ مناسب برای وی می باشد . فصل ششم : حقوق دادرسی دانش آموز ماده 40- دانش آموزان حق دارند در صورت ارتکاب به جرم و محرز شدن آن از سوی دادگاه از مجازات های جایگزین زندان و شلاق بهره¬مند شوند . ماده 41- دانش آموزان حق دارند مسایل قضایی مربوط به آنها در دادگاه های تخصصی با حضور قضات ورزیده و مسلط به مسایل آموزشی و پرورشی مورد محاکمه قرار گیرند . ماده 42- دانش آموزان حق دارند از تحقیقات و رسیدگی به اتهامات و جرایم در امور قضایی ، مستقیماً توسط قاضی برخوردار شوند . ماده 43- دانش آموزان حق دارند از حق وکالت تسخیری با همکاری وکلای متخصص در زمینۀ تخلفات و جرایم مربوط سنین دانش¬آموزی بهره¬مند شوند . ماده 44- دانش آموزان حق دارند از رسیدگی به امور قضایی در دادگاه غیرعلنی بهره¬مند شوند . ماده 45- دانش آموزانی که در کانون های اصلاح تربیت به سر میبرند حق دارند با توجه به گزارش های کانون اصلاح و تربیت مبنی بر تأثیر مجازات های کانون در دانش آموز از نقطه نظر اصلاح رفتار احکام صادره برای آنها از طرف دادگاه مورد تجدید نظر قرار بگیرد . ماده 46- دانش آموزان حق دارند از نمایندۀ حقوقی ویژه از سوی آموزش و پرورش در دادگاه ها برخوردار شوند . فصل هفتم : حمایت های خاص دانش آموزی ماده 47- دانش آموزان حق دارند ، از بیمه های مناسب در مقابل حوادث و بیماریها چه در محیط آموزشی و چه خارج از محیط آموزشی برخوردار باشند . ماده 48- دانش آموزان حق دارند در مقابل اقدامات تروریستی و سایر جرایم سازمان یافته مورد مصونیت قرار گیرند . ماده 49- دانش آموزان حق دارند در مقابل کلیه بهره¬کشی های اقتصادی و سوء استفاده های جنسی مورد حمایت های ویژه قرار گیرند . ماده 50- دولت مکلف است از حضور دانش آموزان کمتر از 15 سال در مخاصمات مسلحانه بین¬المللی و یا درگیری های نظامی داخلی جلوگیری کند . ماده 51-دانش آموزان دارای حق برابری در مقابل قانون هستند و نمی توان آنها را براساس مذهب ، زبان ، قومیت ، وجاهت اجتماعی و سن مورد تفکیک و تبعیض قرار داد . ماده 52- دانش آموزان اقلیت های دینی و مذهبی حق دارند از شرایط یکسان با توجه به نیازهای ویژه آنها بهره¬مند شوند . ماده 53- دانش آموزان مهاجر دارای تابعیت غیرایرانی حق دارند از کلیه حقوق مربوط به یک دانش آموز ایرانی بهره¬مند شوند . ماده 54- دانش آموزان حق دارند با اصول حفاظت از محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی آشنا شوند .

   + بهاره رهنما - ٤:٤٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٦/۱٦

یادداشت امروزم در شرق

روزنامه شرق
13 شهریور 92

یک حرف، یک نگاه
 آدم‌های تماشایی
بهاره رهنما
یک حرف: از همان 10سالگی که تصمیم گرفتم، بازیگر شوم، دیدن مردم برایم شکل یک بازی شد؛ تماشای آدم‌هایی که با پدر و مادرم کار داشتند، معلم‌ها، میهمان‌های خانه، دوستان خواهر و برادر دوقلویم -که 10سالی از من بزرگ‌تر بودند - و... . بیشتر دیدن آدم بزرگ‌ها برایم جالب بود؛ ساعت‌ها غرق می‌شدم در شیوه حرف زدن و دست تکان دادن فلان دوست مامانم یا مدل راه رفتن و کت یک‌وری انداختن روی شانه فلان دوست پدرم، یا لحن کشدار و ملایم فلان معلمم. بازی به‌دردبخوری هم بود، نه‌تنها خیلی از این مشاهده‌ها شد ذخیره ذهنی‌ام در خلق نقش‌هایی که بعد‌ها بازی کردم، بلکه خیلی‌هایشان کلاژ شدند با هم و آمدند و شدند آدم‌های قصه‌هایم. هنوز هم نه‌تنها مواقعی که به بچه‌ها تدریس می‌کنم، توصیه و اصرار به این مشاهده دقیق دارم، بلکه خودم هم بنا بر یک عادت قدیمی هنوز از تماشای باحوصله و دقت آدم‌ها لذت می‌برم. گاهی مثلا در مطب دکتر یا صف بانک که حوصله‌ام دارد سر می‌رود، شروع می‌کنم به این بازی قدیمی.
حالا که بیشتر تمرکزم روی تئاتر است، فاصله‌های طولانی و کسل‌کننده بین پلان‌های فیلمبرداری، بیشتر از قبل کلافه‌ام می‌کند، تمرکز سابق را هم برای خواندن کتاب در شلوغی ندارم. به همین خاطر است که به مشاهده دقیق و با جزییات همکارانم می‌پردازم و بازی قدیمی‌ام را از سر می‌گیرم و گاه پیش می‌آید که از این مشاهده چیزهای خیلی خوبی یاد می‌گیرم. مثلا این‌روزها سر صحنه «قبر دوطبقه» با مشاهده دقیق آقای کمال تبریزی متوجه نکته خیلی مهمی شدم. کارگردان ما عصبانی نمی‌شود، تحت هیچ شرایطی و شاید هم می‌شود ولی خیلی خوب کنترل خشم خود را دارد؛ آنقدر خوب که من که با هر اشاره‌ای، این‌روزها هوارم به آسمان می‌رود حسابی به آرامش او و کنترلش غبطه می‌خورم! جالب است از بیرون که نگاه می‌کنی برعکس کارگردان‌های عصبانی و دادوبیداد کن، اتفاقا تسلط خیلی بیشتر و بهتری روی کار و گروهش دارد. با نگاه کردن دقیق به او متوجه شدم که چقدر عصبانیت در وهله اول، حقوق انسانی خود شخص خشمگین را نابود می‌کند، حتی اگر تمام حق هم با او باشد. خشم و بروز ناگهانی‌اش شکل بارزی از عدم بلوغ و نادانی انسان خشمگین است. خلاصه اینکه تصمیم گرفتم حتی‌المقدور تا جایی که کم‌کاری تیرویید و خستگی‌های مفرط این‌روزها مجالم می‌دهد، خشمگین نشوم یا عملی‌تر اینکه، خشمم را بروز ندهم. تمرین بدی نیست لااقل برای یک هفته امتحانش کنیم.
یک نگاه: شهرام کرمی با بازی درخشان رویا افشار «پوتین‌های عمو بابا» را ساعت 7:30 در سالن قشقایی تئاترشهر اجرا می‌کند؛ عاشقانه دلچسبی است از دستش ندهید.
 
لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=19397

   + بهاره رهنما - ۱۱:٢۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٢/٦/۱۳

یادداشت 30 مرداد روزنامه شرق

روزنامه شرق
30 مرداد 92
یک حرف، یک نگاه
معجزه کلمه و لبخند
بهاره رهنما
این‌روزها آخرین روزهای اجرای کار سیامک صفری است همان «پسران آفتاب» که من نقش کوچکی کنار دوستانم داشتم. از سیامک صفری و این کار آنقدر چیز‌های خوب یاد گرفتم که بعد از مدت‌ها حالا از تمام‌شدن کاری دلم حسابی می‌گیرد. ساعت اجرا 9شب بود و ساعت حضور من در این نمایش 10:10شب. هفته آخر کار، همزمان شده بود با اجرای دوباره نمایش «چشم‌ها» که ساعت 19:30 بود و من باید باعجله و ریسک زمان و ترافیک، خودم را از خیابان فرشته به انقلاب می‌رساندم. عادت کرده‌ام به تلفن‌های ساعت 21:30 دستیارمان که «بهار رسیدی؟» به مهربانی‌های دخترکی که برای به‌موقع آماده‌شدن من، هرشب لباس‌هایم را روی نیمکتی آماده می‌چید و می‌پرسید «چیزی نمی‌خواین؟» به خوش‌وبش‌های فرزین صابونی و جواد عزتی، وقتی خیس و عرق‌کرده، پس از یک‌ساعت اجرا، تازه مرا پشت‌صحنه می‌دیدند و کلی می‌خندیدیم. به دیدن هرشب پیرمردی از مسوولان فنی تئاترشهر که هرشب همزمان با ورود من به صحنه، برای دیدن نمایش از پشت صحنه وارد می‌شود؛ او را می‌بینم و سلام می‌دهم. عادت کرده‌ام به اینکه بی‌استثنا هرشب، سیامک صفری به من یادآوری کند که چقدر از این همکاری خوشحال است، به اینکه هرشب موقع خروجم از صحنه، مدیرصحنه جوانمان پرده را کنار بزند تا خوب ببینم راه را و بگوید: «خسته‌نباشی بهاره‌جان». از این کار، با این همه عادت‌های خوب که برایم ایجاد کرد، یاد گرفتم که زندگی از همین جزییات کوچک ساخته می‌شود؛ از همین جمله‌های ساده: «خوبی؟»، «تشنه نیستی؟»، «چیزی نمی‌خوای؟» «رسیدی؟»، «نگران نباش!» زندگی با همین‌چیزها شکل می‌گیرد و چقدر معجزه می‌کنند این جمله‌های کوتاه! بیخود نیست که خداوند به حرمت کلمه در کتابش قسم می‌خورد. عادت‌های خوبی که توسط همکارانم در «پسران آفتاب» نصیبم شد را با خودم به کارهای دیگر خواهم برد و بیشتر از همیشه باور دارم که کلام و لبخند، زندگی همه ما را زیرورو می‌کند. شما هم وسط خستگی‌های روزانه محیط‌ کارتان، امتحان کنید کلمه و لبخند را و معجزه‌هایش را ببینید.

لینک خبر : http://sharghdaily.ir/?News_Id=18296

   + بهاره رهنما - ۱٠:٤۱ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٢/٦/۱٠

چه شعر عجیبی...

چنگ می‌زنم به خیالت! مشتم را که باز میکنم غمگین‌تر می‌شوم... عطر دست‌هایت می پرد کدام را نگه دارم؟! خیالت را؟! عطر دست هایت را؟! آن روزهای از دست رفته را؟! یا...؟! هیچکدام … من خواب و خیال نمیخواهم! خودت را کم دارم! یادت که نرفته؟ تو یک آغوش به من بدهکاری... "شیما سامانفر"

   + بهاره رهنما - ۱٢:۳٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٦/٧

قصه و قاب

کتاب دوم برای هر نویسنده ای مقطع مهمی از دوران نگارش اوست ، جای پای جدیتر و محک بهتری برای حضور، کناب دوم من  اما متاسفانه یا سرنوشت عجیبی مواجه شد ،  تعطیل شدن نشر چشمه ، بلاتکلیفی ، بی جوابی ، و بعد تغیر نام و ناشر و باز ....دست به کار شدم تا از روی تک گویی های قصه هایم نمایش بنویسم حاصلش شد دو سه نمایش که یکی از انها چشمها بود ، این بار بعد از أشنایی با سمیه و عاطفه و ماسک های خوبی که ساخته بودند ، حس کردم نوعی قرابت با قصه های من چه در  کتاب اول و چه دوم وجود دارد که انها را باهم فامیل میکند ، دست به کار نوعی قصه خوانی ،همراه با نمایش این ماسک ها شدیم که أیده أولیه من بود ، اما تمرین ها و رساندن کار به اجرا با خود بچه ها بود ، چون من مشغول اجرای نفس گیر چشم ها بودم ،مکان انتخابی با توجه به اهمیت دادن به کارگاهای آموزشی و پلاتوهای خصوصی وفضای اکادمیک و  البته دعوت دوستان مهربان باران اینجا شد امیدوارم ببینید و بشنوید قصه های قاب های ما سه زن را.

بهاره رهنما


 

   + بهاره رهنما - ۱۱:٠٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٦/٤